fbpx

Mennyire fenntartható a fenntartható divat?

Mi jut először eszedbe a divatról? És mi a fenntarthatóságról? Szerencsére már egyre többször hallhatjuk ezt a két szót együtt, de mitől is válik fenntarthatóvá az, hogy hogyan öltözködünk? És miért ügyelj te is arra, hogy honnan származnak a ruháid? Alább mindent elárulunk!

Nagyon megdöbbentő dolog, de a ruhaipar a második legkörnyezetszennyezőbb ágazat a világon. Gondolj csak bele, a fast fashion márkák folyamatosan, őrült módjára dobják piacra legújabb kollekciójukat, hiszen fő céljuk a magas eladás, elérhető áron. Így be kell látnunk, hogy az öltözködés esetében is kulcsfontosságúvá vált a tudatosság

Photo by Alena Koval from Pexels

A kezdetek 

A fenntartható divat fogalma egészen az 1980-as évekig nyúlik vissza, ekkor kezdett el ugyanis néhány ruházati cég ügyelni arra, hogy az általuk előállított ruhaneműket és kiegészítőket környezettudatosabban és etikusabban alkossák meg. Sajnos azonban ebbe az irányba meglehetősen kevesen indultak le. A fogyasztói társadalom hiszen azt a szemléletet vallja azóta is, hogy vegyél újat, ha meguntad a régit.  

Pontosan mitől is válik a divat fenntarthatóvá?

Ez igazából egészen egyszerű: a fenntartható divat jegyében született ruhák, kiegészítők gyártásától egészen a kereskedelmi forgalomba kerülésig ügyelnek arra, hogy se az embereknek, se a környezet számára ne ártsanak vele

A legfőbb felhasznált anyag az ilyen ruhadaraboknál, az újrahasznosított pamut, nejlon és poliészter, valamint az organikus kender és len. Emellett egy fenntartható divat jegyében megalkotott ruha esetében nem használnak vegyi anyagokat és figyelnek a lehető legalacsonyabb erőforrás fogyasztásra is. 

Photo by Daria Shevtsova from Pexels

Hol tartunk most?

Szerencsére egyre több divatmárka születik a fenntarthatóság jegyében, akár a hazai kínálatot vesszük figyelembe, akár a külföldit. Néhány éve a fast fashion márkák is elkezdtek olyan kollekciót piacra dobni, melyek a zöld divat elvei alapján készültek. Vásárláskor tehát mindig érdemes figyelni a címkét, legtöbbször ugyanis külön jelzik ezt. Továbbá fontos utánaolvasni az adott márkának is, hiszen gyakran van szó a greenwashing jelenségről, mely annyit tesz, hogy egy cég bár néhány darabját valóban a fenntarthatóság jegyében készíti el, a kínálatának nagyobb részét viszont nem. Ha ez a jelenség áll fent, akkor kétszer is át kell gondolni, hogy így is támogatjuk-e a márkát, valóban érték-e az, hogy a kollekciójuk kis aránya már a fenntartható divat jegyében született, vagy sem.

Mostantól kezdve te is szívesen törekednél arra, fenntartható forrásból származó ruhákat szerezz be? Egyre több hazai márka kínálja már a slow fashion, vagyis a fenntartható divat jegyében készült kollekciókat. Ilyen például a NON+, a CAMOU DESIGN és a VIKTORIABOLLA márka is. Azáltal, hogy egyre nagyobb az igény a tudatos, zöld divat irányzatára, a kínálat is folyamatosan bővül. Emellett pedig nem szabad megfeledkezni a turikról, vagy esetleg a barátok közötti ruhacsere akciókról sem, hiszen ezekkel is mind egy lépést teszünk a fenntarthatóbb életmódért.