fbpx

Wertán Sára neve már nem cseng ismeretlenül azok számára, akik nyitottak az igényes és egyben fenntartható otthonra és a saját készítésű, környezetbarát tisztítószerekre. Sárához köthető az aboutahome Instagram oldal, ahol hirtelen nőtt meg a követők száma bő egy évvel ezelőtt egy szerencsés baráti megosztás által. Azóta ez az Insta oldal napról-napra népszerűbb, egyre többeket érdekel és inspirál.
Ismerjük meg, hogy hogyan is vált a pár százas követőtáborból 16 ezer követőt számláló profillá az @aboutahome és hogyan éli át ezt maga a készítő, akitől folyamatos inspirációt és persze tisztítószer recepteket vár egyre több ember.

Hogyan mutatkoznál be annak, aki nem ismer?

Valaki, aki belecsöppent a fenntarthatóság témakörébe és egyszer csak kapott egy hatalmas lehetőséget azáltal, hogy emberek elkezdték követni. Ha valaki megkérdezi két éve, vagy másfél éve, hogy mik a terveim, akkor biztos nem azt mondtam volna, hogy szeretnék a fenntarthatóságban másokat inspirálni. Viszont, amikor nagyon hirtelen viszonylag nagyot ugrott azoknak az embereknek a száma, akik követni kezdtek, azt úgy éltem meg, hogy kaptam egy lehetőséget, amivel elkezdtem élni. Először kíváncsian és teljesen spontán, utána tudatosan is elkezdtem élni vele. Úgy tudom megfogalmazni azt, amit csinálok, hogy az otthonteremtés fenntartható verzióját próbálom meg vonzóvá tenni minél több ember számára, és ez mára szinte teljesen kitölti az életemet. 

Emellett nagyon fontos része az identitásomnak az, hogy én mindig emberekkel foglalkozok, hiszen tréner vagyok. Andragógia szakon végeztem, így a felnőttek edukálása és az élethosszig tartó tanulás – változás fontos nekem, most is ez teszi ki az életem, csak jelenleg nem kiscsoportos tréningeken kapcsolódok a többi emberhez, hanem a közösségi média felületén, leginkább vizuális tudásmegosztással és élményszerzéssel. 

Ha jól sejtem, akkor az aboutahome Instagram oldal abszolút nem tudatosan lett kitalálva, és nem is azzal a céllal indult, hogy több ezren kövessenek téged. Amikor láttad, hogy egyre többen érdeklődnek az oldalad és a téma iránt és persze irántad, készítettél valamilyen stratégiát? Tudatosabbá vált az, hogy mit posztolsz ki?

Nem, Ott Anna barátnőm megosztotta az egyik bejegyzésemet tavaly júliusban és hirtelen 700-ról 1500-ra ugrott a követőim száma egy nap alatt és ez – ha nem is ennyire kiugró számokkal- , de azóta is folytatódik. Először óriási nyomásként éltem meg, mert rögtön beindult bennem valami: ez a sok ember most értelmes és hasznos tartalmat vár tőlem, így elkezdtem sűrűbben és tematikusan a fenntartható otthon témában posztokat készíteni. Az viszont nagyon érdekes, hogy ezek a tartalmak milyen könnyen és természetesen jöttek. Persze sok gondolkodással járt együtt, hogy mit kéne, hogy kéne, de valójában csak rendszeresen lefotóztam/levideóztam szépen, azt, amit csinálok, ahol vásárolok, ahogy ügyködök valamin. Egyszer mondtam Annának, hogy félek, el fog fogyni a mondanivalóm. Ő erre azt mondta, hogy ettől nem kell félni, higgyem el, még, ha most különösnek is tűnik, jön majd mindig új téma. Egy ideig ontottam is magamból a tisztítószer recepteket, praktikákat, ötleteket, aztán észrevettem, hogy nagyon sok idő és energia ez, néha felemészt. Az viszont biztos, hogy sokszorosát kapom vissza a befektetett energiának, még akkor is, ha vannak mélypontok, nehéz napok, rosszul futó tartalmak, nehezen induló projektek. Emiatt (is) lettek tudatos lépéseim, csökkentettem a tartalmak számát, és tematizálom miből-mennyit-mikor mutatok. 

Nem szeretném, hogy frusztráló legyen a folyamatos tartalomkészítés, de átlagosan napi két órát biztosan fotózom, szöveget írok, szerkesztek, válaszolok, segítek, és persze sok mindent már eleve olyan szemmel nézek, hogy vajon ez miért/hogyan lehet mások számára is hasznos (de ezt az időt nem számolom ide, ezek a mindennapi élet részei). A lényeg mégis az, hogy én nagyon élvezem, ha alkothatok, mindig is az életem része volt.

Miből inspirálódsz, van olyan személy, aki különösen nagy hatással van rád?

Vannak olyanok, főleg vállalkozók, akiknek van egy erős üzenetük egy számukra fontos ügyben. Engem azok inspirálnak, akiknél látom a mögöttes tartalmat, vagy a vágyat, hogy valamiért kiálljanak. Ott Annát nem csak azért szeretem felhozni példaként, mert a legközelebbi körben van az életemben, hanem amiatt is, mert ő például arra használja az Insta profilját, hogy könyveket tesz szerethetővé, “menővé” vagy mutat egy olyan életformát, ami hozzáad az életünkhöz.  

Nagyon inspirál “Printa” Zita, aki a Printa shop alapítója és dizájnere. Ez a fenntartható világ a lakberendezésben, ruhában, szerintem nagyon szuper. 

A sok-sok kisvállalkozó alkotó közül szívesen kiemelem “Crooocus” Zsófit, aki újrahasznosított pólófonalakból horgol gyerekszoba kiegészítőket. Fantasztikus számomra, ahogy a két kezével alkot, sikeres, kreatív és egyben bátor is. 

A külföldi influenszerek közül ‘Trash is for Tossers’-t szeretem megemlíteni, mert nekem ő arra példa, hogy a fenntartható világban is lehet jó üzletasszonynak lenni. 

Nagyon szeretem a hazai természetes kozmetikumokat készítő manufaktúrákat, a növényekkel foglalkozó, azokat áruló kis bizniszeket, az igényes fotós feedeket, és természetesen a lakberendezéssel kapcsolatos profilokat, ebben mindig más az aktuális kedvencem. Bárki, aki alkot és létrehoz valamit és össztársadalmi szempontból valami jobbító szándékkal teszi, ők mind inspirálnak engem. Számomra attól marad valaki inspiráló, hogy finom és következetes eszközökkel próbál hatni az emberekre. Én abban hiszek, hogy így lehet szép lassan változást elérni.

Miben volt neked a legnehezebb változtatnod a környezettudatos élet útján?

Nem vagyok vegán, viszont húst nem eszem már több mint fél éve. Nekem nehéz lenne, ha le kéne mondanom a tejtermékekről, de itt is próbálom a jobb, kistermelői megoldást választani és felfedezni a vegán lehetőségeket is. A mi életformánkban, ami nem egy belvárosi élet, (egy Budapest közeli kisváros szélén lakunk), gyerekkel, két kutyával, sokat utazó férjjel, autó nélkül nem tudnám megoldani a mindennapokat. Ebben is igyekszem viszont nagyon tudatos lenni és előre tervezek, optimalizálok. Azt gondolom, hogy ma már könnyebb megtalálni a környezetbarát alternatívákat, mert hetente jelennek meg újdonságok és lehetőségek. Nyilván vannak nehézségek, igazából főleg tervezést igényel a környezettudatos élet. Mindig van nálam elviteles doboz és fél liter víz egy kulacsban. Igazából mindig van eggyel környezetbarátabb megoldás mindenre, de ne adjuk fel, ha valami nem jött be. 

Nemrégiben elindult a webshopod. Erre ki biztatott igazán, hogyan alakult ez? Miben látod másban a te üzletedet a többivel szemben?

Már tavaly novemberben volt egy ilyen ötletem, először egy közös beszélgetésben a Zero Hero webshoposokkal, hogy milyen jó lenne egy olyan oldal, ahol nem csak a háztartási kiegészítőket tudod megvenni, hanem otthondekorációt is. Azok a termékek, amiket én kínálok olyan dekorációk, amelyek egyszerre funkcionális eszközök is. Végülis úgy döntöttünk, hogy külön hozom létre a webshopot, de ez csupán egy logisztikai kérdés miatt alakult így. Idén januárban már úgy döntöttem, hogy ennek a megszervezésére és tervezésére fogom szánni minden szabadidőmet 2020-ban. A célom az volt, hogy egy olyan webshopot hozzak létre, ahol több hazai alkotó által megálmodott terméket árulok, és ezzel lehetőséget adok, azoknak az embereknek, akik – hozzám hasonlóan – szeretik a lakberendezési tárgyakat, szívesen vásárolnak, de fontos nekik az is, hogy ezzel senki ne járjon rosszul, és minél kevesebbet ártsunk a környezetünknek. 

Milyen terveid vannak a jövőre nézve? Kik kapnak majd helyet még a webshopon például?

A jövőbeni cél az, hogy minél több emberrel, alkotóval megismerkedjek és bővítsem a webshop kínálatát, saját tervezésű, akár saját készítésű, vagy általam válogatott tárgyakkal, és kialakítsam az újrafelhasznált anyagokból készített termékek részt.  Szeretném az embereknek megadni azt a helyet, ahol jó érzéssel vásárolhatnak, mert tudják, hogy kisszériás, jó körülmények között és megbecsült munkával készült termékeket vehetnek meg.

Szerinted lehet újat mutatni a környezetbarát üzletek tekintetében?

Szerencsére sokan élünk ebben az országban, ha alakul egy új üzlet és így többféle lehetőség közül is választhatnak a vásárlók, talán egyre több figyelem fordul efelé a szegmens felé és nagyobb is lesz a kereslet. Azáltal, hogy ezeket a kis shopokat egy-egy ember, vagy egy kis csapat teszi össze, nagyon fog hasonlítani annak a személynek a stílusára, aki az egészet kitalálja és nem lesz két egyforma. Én kapásból kettő hasonló profilú boltot ismerek, a Pauza az egyik, a Printa a másik, és mindkettőnek megvan a jellegzetes stílusa, amit felismersz már egy fotóról, vagy akár egy termékről is. Remélem az aboutahome is egy ilyen “jellegzetes” hangulatról lesz majd felismerhető. 

Szerinted milyen gátja van leginkább annak, hogy sokan nem figyelnek a környezetvédelemre és nem tudatosan vásárolnak, takarítanak, vagy választanak ruhákat, kozmetikumokat? 

A (szociális)környezetnek nagyon nagy a befolyásoló hatása: tehát, azoktól az emberektől, csoportoktól függ, hogyan állunk ehhez, hogy mit képviselnek, azok, akik körbevesznek minket. A #secondhandseptember kapcsán páran a tízezres követőtáborainkkal “no more fast fashion”-t kommunikáltuk, és sokat posztoltunk arról, hogy milyen körülmények között készülnek a fast fashion ruhák. A nálunk meg jóval nagyobb követőtáborral rendelkezők ilyenkor(is) osztották meg a H&M vagy F&F reklámot, amik tízszer annyi embert értek el, mint a mi posztjaink.  Ezek alatt a reklámok alatt pedig százával vannak a „de szép vagy, de jó, hol vetted a pólód”, stb. kérdések. Azt érzem, amíg ez a trend és nem veszünk tudomást arról, hogy milyen körülmények között készülnek és mit okoznak a ruháink, addig csak  kis lépésekben tudunk haladni az igazi változás felé. Amíg egy újabb ruhadarab fontosabb, mint az emberi kizsákmányolás, addig van hova fejlődni. Szerintem lesz egy pont, amikor már etikai kérdést vet fel az, hogy valaki reklámoz-e fast fashion termékeket vagy sem, hiszen tudjuk, hogy a divatipar az egyik (ha nem a) legkörnyezetszennyezőbb iparág a világon, és értelmetlenül termelődik ennyi ruha. Az én személyes véleményem az, hogy bár tisztában vagyunk azzal, hogy még jó pár iparág nagyon rossz hatással van a bolyónkra, (ilyen például a repülés), ha azt látjuk, hogy van ennek egy értelmes célja, akkor könnyebb elfogadni, hogy létezik: arra gondolok, hogy ha elrepülünk valahova, és ott értelmesen töltjük az időnket, világot látunk, tágítjuk a perspektívánkat, érzékenyebbek leszünk, fogékonyabbak, inspirálódunk, akkor volt értelme felülni arra a gépre. Ugyanezt a 38. farmeremről vagy pólómról nem tudom elmondani, senki nem lesz tőle jobb és több, és csak nagyon rövid távú örömöt kapunk belőle. Ha már olyat teszünk, ami rossz hatással van a környezetünkre,  akkor 1. tudatosítsuk/csökkentsük, 2. találjunk magasabb rendű ügyet mögé. 

Amíg az a menő, hogy hol vetted a pólód, és már szaladok is ugyanazt megrendelni a fast fashion webshopból, addig a környezet, az influenszerek, akikre felnézünk lesznek azok, akik befolyásolják azt, hogy figyelek-e a környezetvédelemre, vagy nem. Úgy gondolom szépen lassan kell kedvet csinálni a környezettudatossághoz. 

Ha röviden össze kéne foglalnod azt, hogy miben hiszel, azt hogy fogalmaznád meg?

Az igazi önismeretben hiszek, a támogató, nem mérgező kapcsolatokban és abban, hogy nincsenek szélsőséges megoldások. Abban is hiszek, hogy mindent kérdőjelezzünk meg nyugodtan, hiszen nincsenek szélsőségesen jó ideológiák és mindig van kivétel. 

Ha valaki éppen emiatt az interjú miatt gondolkodik el a fenntarthatóbb otthon kialakításában, akkor neki mit mondanál, milyen tippet adnál így útravalóul? 

Én azt tartom a legfontosabbnak, hogy keressen egy olyan csatornát, közösséget, barátnőt, családtagot, akitől megkapja a napi megerősítést, hogy jó úton jár. Kezdje el magát körbevenni azokkal az emberekkel és felületekkel, akik és amik ebben fogják őt támogatni, segíteni és inspirálni. Biztosan nagyon sok pesszimizmussal, cinizmussal fog találkozni, és néhányan felhorkannak majd, ha meghallják a fenntartható szót, de ezen az úton tud maradni, ha bátorításért van hova fordulni. 

Képek forrása: Wertán Sára tulajdona