fbpx

70 sikeres év után megszűnik az IKEA ikonikus katalógusa

Az IKEA vezetősége bejelentette, hogy a katalógus fizikai formája 70 fantasztikus év után teljesen megszűnik. A döntést a megváltozott vásárlói magatartás és a médiafogyasztási szokások átalakulása indokolta.

Az IKEA az évek során egyre jobban digitalizálódott, és még elérhetőbbé vált, miközben új eszköztára segítségével került kapcsolatba egyre több emberrel. Az Inter IKEA Systems B.V., a globális IKEA franchise anyavállalata, ezért azt a döntést hozta, hogy tiszteletteljes búcsút vesz az IKEA katalógusok sikeres karrierjétől, és nagy izgalommal tekint a jövőbe.

„Az IKEA katalógus mind a vásárlók, mind a munkatársak számára egy olyan kiadványt jelentett, amely az évek során sok-sok érzelmet, emléket és örömöt hozott. 70 éven keresztül az egyik legegyedibb és legikonikusabb termékünk volt, emberek milliárdjait inspirálva a világ minden táján. Új fejezetet nyitni a kedvenc katalógusunk után, valójában egy természetes folyamat része, hisz a fogyasztói magatartás és a médiafogyasztási szokások megváltoztak.+ – olvasható Konrad Grüss, az Inter IKEA Systems B.V. ügyvezető igazgatójának nyilatkozata az IKEA honlapján.

Az elmúlt években a globális lakberendezési vállalat a digitalizáció hatására új lehetőségeket és megoldásokat vizsgált az IKEA katalógus tartalmának terjesztésére. Habár elérkezett a fizikai IKEA katalógustól való búcsú ideje, e fejezet lezárása és egy új fejezet küszöbe, amely izgalmas jövőt ígér.

Forrás: Unsplash
Forrás: Unsplash

„Az elmúlt évtizedekben a médiakörnyezet nagymértékben változott, és bár a katalógus a médiamixünk legfontosabb eleme volt, a szerepe mára megváltozott. Úgy látjuk, hogy az emberek többsége az interneten és a közösségi média felületeken keres lakberendezési inspirációt digitális csatornák és influencerek segítségével. Emiatt már néhány évvel ezelőtt megkezdtük a nyomtatott katalógus-példányszámok csökkentését: míg 2017-ben a cseh-magyar-szlovák régióban 3,8 millió katalógust adtunk ki, 2020 augusztusában ez a szám már csak 350 000 volt” – mondta el Szauter Zsolt, az IKEA Magyarország marketingvezetője. Remélik, hogy ezzel a döntéssel az IKEA a jövőben még jobb, fenntarthatóbb és közvetlenebb módon nyújthat inspirációt vásárlói számára, segítve őket szebb otthoni hétköznapjaik megteremtésében.

„Megbecsüljük és ünnepeljük az IKEA katalógus fantasztikus múltját. Tiszteletünk jeléül 2021. őszén egy könyvet jelentetünk meg, mely tele lesz nagyszerű lakberendezési inspirációkkal és ismeretekkel. Mindezek ellenére szeretett IKEA katalógusunk a jelen formájában megszűnik létezni.”

5 tény az IKEA katalógusról

  • 1951: Ingvar Kamprad saját maga állítja össze az első IKEA katalógust. Az első katalógus címlapján az MK fülesfotel látható, barna kárpitozással. A katalógust 285 000 példányban nyomtatják ki és Dél-Svédországban terjesztik. 68 oldal. Svéd nyelvű.
  • 1998: Az első online kiadás, „IKEA at office”, egy kizárólag irodai/üzleti bútorokat tartalmazó különkiadás. A kitűzött cél a teljes katalógus online megjelentetése, azonban a számítástechnikai rendszer bonyolultsága miatt elhalasztják.
  • 2000: a nyomtatott verzió mellett az IKEA katalógus digitális formában is megjelenik.
  • 2001: az IKEA történetében először indul be az e-kereskedelem, Svédországban és Dániában.
  • 2016: Az IKEA katalógus csúcskorszaka, 200 millió példányban terjesztik 69 verzióban, 32 nyelven és több, mint 50 piacon.

Nyitókép forrása: billow926 – Unsplash