fbpx

Flexitáriánus étrend a zöldebb jövőért – Pontosan mit is jelent, és hogyan kezdj neki

A flexitáriánus étrend egy olyan étkezési forma, amely leginkább a növényi eredetű ételekre fekteti a hangsúlyt, miközben a húst és a más állati termékeket csupán mértékkel engedi meg.

Rugalmasabb, mint a teljesen vegetáriánus vagy vegán étrend

Ha több növényi alapanyagot szeretnél hozzáadni az étrendedhez, de nem akarod teljesen elhagyni a húst, akkor a flexitáriánus diétát Neked találták ki!

Mi is pontosan a flexitáriánus diéta?

Ezt a megengedő étrendet Dawn Jackson Blatner dietetikus alkotta meg, hogy segítse azokat az embereket, akik a vegetáriánus étkezés előnyeit szeretnék kiélvezni, miközben lehetőségük van továbbra is mértékkel fogyasztani állati eredetű termékeket. Ezért lett ennek az étrendnek a neve a rugalmas és vegetáriánus szavak kombinációja. A flexitáriánus diétának nincsenek kőbe vésett szabályai vagy ajánlott kalória- és makrotápanyag-mennyisége, hiszen ez inkább egy életmód, semmint csak egy diéta, azonban van néhány alapelve, amit érdemes betartani:

– Főleg gyümölcsöt, zöldséget, hüvelyeseket és teljes kiőrlésű gabonákat fogyassz

– Az állati eredetű fehérje helyett összpontosíts a növényire

– Legyél rugalmas, időről időre iktass be az étrendedbe húst és az állati eredetű termékeket is, a hangsúly az egyensúlyon van!

– Minél kevésbé feldolgozott egy étel annál jobb!

– A hozzáadott cukrot tartalmazó ételeket és édességeket mértékkel fogyaszd

Összességében ennek a diétának vagy életmódnak az a célja, hogy az emberek táplálóbb növényi ételeket és kevesebb húst fogyasszanak.

A környezetre is pozitív hatásai vannak

A flexitáriánus étrend nem csak az egészségre lehet pozitív hatással, hanem a környezetnek is jót tehet, hiszen a húsfogyasztás csökkentése elősegítheti a természeti erőforrások megőrzését azáltal, hogy csökkenti az üvegházhatásúgáz-kibocsátást, valamint a föld- és vízfelhasználást. Egy nemrég készített kutatás során a flexitáriánus diétára való átállás átlagosan 7% -kal csökkentheti az üvegházhatásúgáz-kibocsátást.

További a több növényi táplálék fogyasztása azt is ösztönzi, hogy az állatok takarmányozására szánt földek helyett többet biztosítsanak az emberek számára termelt gyümölcsre és zöldségre. Ez azért is pozitív, hiszen a növények megművelése sokkal kevesebb erőforrást igényel, mint az állatoknak szánt takarmány kitermelése. Összességében a növényi fehérje kitermelése körülbelül 11-szer kevesebb energiát fogyaszt, mint az állati fehérje előállítása.

A kevesebb hús és állati termékek fogyasztásának árnyoldalai

Ha a flexitáriánus és más növényi étrend jól van megtervezve, akkor nagyon egészséges lehet. Azonban egyeseket tápanyaghiány fenyegethet, ha a húst és a más állati eredetű termékeket csökkentik étrendjükben, attól függően, hogy mennyire megfelelő élelmiszerekre cserélik le azt. A flexitáriánus étrend során figyelembe kell venni az alábbi tápanyaghiányok a következők megfelelő bevitelét: B12-vitamin, Cink, Vas, Kalcium, Omega-3 zsírsavak. Viszont, ha az étrendünk jól megtervezett és különféle teljes értékű ételeket tartalmaz, akkor a táplálkozási hiányosságok nem okozhatnak gondot. A flexitáriánus étkezés tehát ha jól van megtervezve, akkor elősegítheti a fogyást, és csökkentheti a szívbetegségek, a rák és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát, valamint még a bolygónak is jót teszünk vele.

Nyitókép forrása: Daria Shevtsova – Pexels

Fotók forrása: Ella Olsson – Pexels