fbpx

Tegye fel a kezét, aki szeret kirakózni! Most tegye fel a kezét, aki szereti a kortárs művészetet! A Kirakós Budapest csapata egy olyan termékkel állt elő, ami mind ezt megtestesíti. Három kreatív, fiatal: Glaser Eszter, Lovrity Anna Katalin és Papp Regina a pandémia forgatagában egy olyan maradandó, művészi értékeket képviselő design puzzle-t hozott létre, ami már sokunk falán, vagy nappalijában megtalálható. De miért pont puzzle? „Kerestük, hogy mi legyen az a plusz, ami élményt is tud adni.” (Eszter)

A lányok, mint mi alkotók sokan, valami olyanba szerették volna invesztálni a határtalan kreativitásukat, ami ezúttal nem egy megszokott print vagy sablonos design termék. Közvetlen környezetükből inspirálódva született meg a Kirakós Budapest ötlete. Tavaly november óta több, mint tíz mintával jöttek ki, és a 2021-as év is termékenynek ígérkezik. A közös vállalkozás és kreativitás mögött nemes cél is helyet kapott a márka életében. Minden egyes vásárlással az adott művészt is támogatjuk, így nem csak a magunk, hanem mások örömére is kirakósozhatunk. Többek között erről is beszélgettünk a lányokkal, de szó lesz még a megalakulásuk hátteréről, a művészek kiválasztásának struktúrájáról és a jövőbeli tervekbe is beavatnak minket.

Hárman vagytok a Kirakós Budapest csapatában, hogyan ismerkedtetek meg egymással, honnan jött a közös projekt ötlete? Miért pont puzzle?

Eszter: Regivel mi már gimis korunk óta barátnők vagyunk. Katát a MOME-n keresztül ismertem meg. Sokat gondolkodtunk azon, hogy mit lehetne művészettel összekötve létrehozni, ami egy kreatív, újfajta dolog, és esetleg itthon még nem annyira nyert teret. Kerestük, hogy mi legyen az a plusz, ami élményt is tud adni. Ebből kiindulva döntöttünk a puzzle mellett. Szerintem sikerült ezzel egy olyan terméket találnunk, ami nem csak kreatív, de funkcióját tekintve szórakozást is ad. Katával kezdtük el a legelején, aztán gondoltam, hogy jó lenne egy olyan típusú ember is, mint Regi, aki nagyon jól tud motiválni, jól tud struktúrákban gondolkodni, amiben mi Katával nem feltétlenül vagyunk erősek, mi inkább a művészi részében igazodunk el jobban. Végeredményben szuperül jött ki ez a hármas, hogy mindenki másban jó, és a demokráciát is fenn tudjuk tartani.

Regi: Szerintem abszolút a korona szülte magát a vállalkozást. Mi nagyon sokat beszélgettünk korábban Eszterrel, hogy jó lenne saját vállalkozást indítani, de (és ez szerintem Katára is igaz) mindenki élte a szokásos életét, jöttek a projektek, és nem volt egy olyan időszak, amikor egy úgynevezett válaszút elé állítja magát az ember, és azt mondja, hogy akkor most elkezdek valami mást is csinálni a munkám mellett. Szerintem maga a termék valahol a pandémia miatt is lett ennyire aktuális. Nem gondolom, hogy feltétlenül ez adja az alapját, de jó környezete volt a megjelenésünknek az, hogy az emberek már unják az online világot, és kell valami, ami otthon, zárt ajtók mögött is értéket képvisel.

Akkor mondhatjuk, hogy a kirakós a pandémia pozitív terméke? Rátok alkotókra, hogyan hatott az utóbbi időszak? Jelen volt az életetekben a szorongás vagy inkább a munkába temetkeztetek?

Kata: Szerintem az egész gyökere az visszamegy a pandémia előtti időkre. Nekem például az utazások mindig nagyon inspirálóak, ami most hiányzik. Másrészt, hogyha az ember kap egy felkérést, hogy tervezzen egy mintát, az nagy erőt ad ahhoz, hogy tényleg még beletegyen, és kihozza magából a legtöbbet. Főleg, hogy egy kézzelfogható tárgy lesz a végén, ami külön szuper dolog. Manapság bármikor, bármit kiposztolhatsz az Instagramra, de mégis el tud veszni az éterben. Viszont, ha kirakós lesz belőle, és az emberek közelről fogják nézni, az szerintem nagyon inspiráló egy művésznek.

Eszter: Én nagyon örültem, amikor elindultunk, mert nekem ez a Covid helyzet az elején mentálisan megterhelő volt. Én belátom, hogy rendesen pánikoltam, féltettem a családom, vagy hogy valaki olyat fertőzök meg, akinek nagyobb baja lesz belőle. Jó volt a pandémia alatt valami kreatívval is foglalkozni. A másik, hogy hárman lányok csináljuk, és tényleg azt érzem, hogy tökéletes az összhang. Ha valamiben mégsem értünk egyet, akkor arról is nyíltan tudunk beszélni anélkül, hogy bármelyikünk megsértődne. Összeadódnak az energiák, nem pedig kivonódnak, és ez egy nagyon jó flash.

Mennyire volt nehéz az indulás? Sok akadály gördült elétek vagy viszonylag simán ment minden?

Kata: Igen, szerintem elég gyorsan bepörgött, meg az is mázli volt, hogy karácsony előtt jöttünk ki, és nagyon sokan egyből mondták, hogy milyen jó ajándék lesz. Ez is segített abban, hogy most már egyre többen ismernek minket.

Regi: Alapvetően egyetlen egy fizikai megjelenésünk volt az induláskor, mert akkor még pont nyitva lehettek a helyek, és volt lehetőségünk a Telepen egy kisebb vásáron kiállítani a kirakókat. Akkor még elég frissek voltunk, körülbelül két hete volt meg az Insta oldalunk, és nem volt még sajtó megjelenésünk sem. Ennek ellenére nagyon pozitív visszajelzés volt, hogy aznap többen is jöttek és mondták, hogy kifejezetten keresik a kirakósunkat. Így ennek köszönhetően az első darabot fizikailag beleadhattuk valakinek a kis kezébe. Most ugye a legtöbb vásárlónkkal mindenféle online megoldások miatt nem tudunk találkozni, szóval szerencsénk volt, hogy az első bemutatkozásunk és találkozásunk a vásárlókkal az személyes lehetett. Én nagyon jól éltem ezt meg.

Eszter: Igazából most is van, hogy személyes átvétel miatt találkozunk vásárlókkal. Érdekes, hogy hol találja meg végül a helyét a kirakós. Ki az, aki művészeti alkotásként tekint rá és célja az, hogy miután kirakta tényleg be is keretezze, díszítse vele a szobáját, vagy tényleg csak a puzzle mivolta miatt érdekes neki. Melyik a kedveltebb minta? Mit nagyobb élvezet kirakni? Ami figurális vagy ami csak színes? Egyébként nagyon szuper lenne idővel csinálni egy saját boltot, és minderre fényt deríteni.

Hogy kell elképzelni egy ilyen alkotófolyamatot? Mennyi idő mire elkészül egy Budapest Kirakós puzzle? Hogyan választjátok ki, hogy milyen minták kerülnek be a kínálatba?

Eszter: Januárban kezdtük el felkeresni az összes alkotót, akivel szeretnénk idén kollaborálni. Az első kettő vagy három minta már március közepe körül el is készül. Első lépésként mi kitalálunk egy megközelítő ötletet, hogy mi az a téma, ami szerepeljen egy grafikán. Másrészt megnézzük az alkotónak az eddigi kész munkáit és abból, ami megtetszik az a stílus lesz a kiindulási pont. Szeretnénk, hogyha ők is élvezetesnek találnák ezt az alkotói folyamatot és nem egy megrendelői kapcsolat alakulna ki. A tervezésben segítjük őket, mert a puzzlenek van egy saját textúrája, ahogyan a vonal viselkedik a valóságban, szóval ez egy közös folyamat. De általában azt tapasztaljuk, hogy nagyon ráéreznek az alkotók és élvezik, hogy a márkánkon keresztül el tud jutni a saját kis világuk az emberekhez. Ezek után leadjuk a rendelést, megtervezzük a dobozt, mindenkinek külön logót tervezünk. A gyártás pedig nagyjából két hetet vesz igénybe.

Az alkotókat mi alapján választjátok ki?

Eszter: Az induláskor mi kerestük meg őket, illetve két mintát Kata, kettőt pedig én terveztem. Már az elején tudtuk, hogy szeretnénk minél színesebb palettán mozogni. Lehetővé tenni, hogy olyan alkotók is megmutatkozzanak, akiknek még nincs akkora követőbázisa, de nagyon tehetségesek. Másrészt, meglepetésünkre már az elején egész sok megkeresés jött olyan, tőlünk teljesen független és ismeretlen alkotóktól, akik szerettek volna kollaborálni velünk. Például a legújabb virágos mintánk, az pont egy ilyen kollaboráció. Ennek kapcsán most teszteljük, hogy a fotó alapú puzzle, ami azért szokványosabb, hogyan viselkedik a grafikák között. Lilinek (@lilislillies) van egy határozott underground, trash világa, ami felülemelkedik a csak fotó világon. Viszont viszonylag konkrét elképzeléseink vannak arról, hogy kikkel szeretnénk dolgozni. Az idei év ütemterve már nagyjából meg is van.

Kiknek ajánljátok a kirakósaitokat, kik lebegtek a szemeitek előtt, amikor előrukkoltok a kortárs kirakós ötletével?

Regi: Szerintem nem volt konkrét elképzelésünk. Nem akarunk senkit kizárni, mert a kirakós minden korcsoportnak izgi, de a grafikákból kiindulva viszonylag szűkebb a célközönség. Nem a nagy puzzle gyártókkal szerettünk volna versenyezni, hanem a hazai termékeket vásárlókat szerettük volna becélozni, illetve azokat, akik fogékonyak a kortárs grafikákra. Akik nem is biztos, hogy kirakóznak, de megveszik a grafika miatt, vagy amúgy kirakóznak, de ilyen grafikát még nem láttak. Ha mégis kellene mondanom egy célcsoportot, akkor a fiatal felnőtteket mondanám, mint akik mi is vagyunk. Fontos számunkra, hogy ez a kirakós ne legyen a századik design márka, ami a körúton belüli embereknek készül. Külföldről is vannak már vásárlóink, idén már az EU-n belül is postázunk. Küldtünk már Franciaországba, Németországba és Belgiumba is kirakóst. Szeretnénk, ha idővel nem lenne olyan könnyen behatárolható a célközönségünk. Az a cél, hogy minél több embert elérjünk, és ne egy sztereotipizált design termékké váljunk a piacon.

Eszter: A célcsoportunkhoz tartoznak azok is, akik éreznek valami fajta missziót a művészek támogatására. Ugyanis nálunk az a rendszer, hogy minden eladott darab után a művész részesedést kap.

Nektek van kendvencetek a mostani mintákból? Most online lehet rendelni tőletek, de esetleg van olyan hely, ahol fizikailag is meg lehet vásárolni a kirakósokat?

Kata: Lassan lesz, mert a Pagonyba bekerültünk, aminek azért is örülünk nagyon, mert vidéken is vannak boltjaik, így oda is elérünk könnyebben. Viszont szerintem egy kicsit exkluzív dolognak kell, hogy maradjon a termékünk, a Pagony pedig egy nagyon színvonalas hely, úgyhogy nagyon büszkék vagyunk, hogy bekerültünk. Egyelőre most ez az egyetlen fizikai megjelenési platformunk. A minták közül pedig nincs kedvenc, mindet nagyon szeretjük. Ez olyan, mintha a kedvenc gyerekünket kellene kiválasztani. Mind nagyon szép és mindegyik művészt nagyra tartjuk, ezért is választottuk őket, mert szuper kreatív emberek.

Regi: Mostanában kezdtek el külföldi webshopok és boltok érdeklődni, hogy hogyan tudnának értékesíteni minket, úgyhogy ez abszolút az idei év egyik feladata, hogy megjelenjünk fizikailag is boltokban, de alapvetően nem célunk, hogy mindenhol ott legyünk.

Mi az, amit legelőször fogtok csinálni, ha vége a korlátozásoknak? Mi az, ami a legjobban hiányzik a pandémia előtti időkből?

Kata: Lemegyünk a Nemdebárba és iszunk.

Regi: Én a Lukács fürdőbe nagyon szeretnék elmenni és úszni, aztán elmenni megnézni egy filmet.

Eszter: Mozi, popcorn és kóla.

Regi: Minden étterembe beülnék, hogy soha többet ne kelljen bevásárolni és mosogatni. Fél évig nem lennék hajlandó hazajönni, mert minden bulit és minden open air helyet végig járnék.

Van olyan, akár külföldi híresebb művész, akivel nagyon szívesen dolgoznátok együtt? Aki amolyan bakancslistás?

Eszter: Igen, nekem David Hockney ilyen.

Kata: Nekem a személyes környezetemben is elképesztően tehetséges művészek vannak, úgyhogy csak egy telefonhívás választ el attól, hogy ők legyenek, és én azzal már boldog vagyok.

Eszter: Valószínű ilyen volumenű termékfejlesztés egy évbe már nem fog beleférni, de megvalósulásra váró ötletünk, hogy limitált díszdobozos szériákra híresebb, nevesebb alkotókat kérünk fel. De ez még inkább a jövő zenéje.

Milyen terveitek vannak a jövőt illetően? Terveztek akár egy saját boltot is?

Regi: A saját kis bolt rajta van az álom listán egy ideje. Valójában egy design bolton gondolkodunk, ahol nem csak kirakós lenne.

Eszter: Szeretnénk még az idén elindítani egy olyan vonalat, ami kifejezetten cégek számára szól. Nyitottak vagyunk arra, hogy megkeresésre akár a saját portfóliónkból kiválasztva, vagy a cég profiljának megfelelő, saját tervezésű mintával, ajándékba vagy reklám céllal nagyobb mennyiségben is készítsünk kirakósokat. Nemrégiben volt már hasonló együttműködésünk egy nemzetközi francia animációs programsorozattal, ahol a programban résztvevők kaptak általunk tervezett, Budapest témájú kirakóst ajándékba.